Tuesday, April 26, 2011

Cinta seblm atau selepas kawin

Smlm sekali lg topic ni aku bahaskn gn kawan aku…dia tye mne lg baik cinta sblm gn selepas…aku just nk bg pandagan jew sal bnda ni…aku x lah berpengalaman sal bnda ni coz aku mng xpernah kawin lg hahaha.

Mulekan hujah2 aku nie huhu…aku kbo lah dlm islam xbenarkan couple ni coz nti akan wujud maksiat..klu berdua nti msti mjd bertiga yg ditengahNya msti sytan…

Dulu aku pn mng tpk mng sgt2 penting kt couple sblm kawin coz kt bole knl dulu pasangan kt 2 an…tp dalam islam pn ckp ble kt nk terima pasangan hidup kita ni (kawin)…ahahaha kita terima dia skrg bkn kita terima dia dulu..maksudNya kita terima sadanya pasangan kita skrg biarpn dulu dia jahat,jahil or pe2 lah…

sebabNya tiap2 manusia diberi peluang tuk bertaubat..menyesal apa2 yg buruk pnh berlaku…tp kt paham mcm mne pn alasan or sebab yg diajar kt mgkin ssh tuk terima sesuatu itu..diharap kt diberi kekuatan untuk hadapi semua aturan hidup ini..sebab allah xberi apa yg kt minta kt DIA beri apa yg kt perlukan..DIA aturkn yg tbaik tuk kt..

cinta ni kadag2 byk sgt definition dia tp cinta ni cam angin yg yg hadirNya kt dpt rasa tp kt xdpt tgok gn mata…

p/s:hidup msti ada keutamaan dan msti letak yg pnting kt atas…

Saturday, April 23, 2011

-Mata Keranjang-



Isitilah 'mata keranjang' berasal dari bahasa Arab yang disalah pahami. Awalnya, "mata keranjang" ditulis dalam tulisan Arab gundul, yang terdiri dari huruf mim digandeng dengan alif, dan ta [dibaca: mata]. Selanjutnya, kaf digandeng dengan ra, kemudian menyusul jim dan ngain yang saling berangkai. Karena huruf "kaf" disatukan dengan "ra", maka orang Indonesia pun membacanya "keranjang". Pada masa itu, kata depan "ke" sering digabung penulisannya dengan kata yang mengikutinya, yaitu "ranjang". Hasilnya, jadilah istilah berbahasa Arab ini dibaca "Mata Keranjang". Padahal kalau diterjemahkan sesuai dengan Ejaan Yang Disempurnakan [EYD], seharusnya dibaca "Mata ke Ranjang".

Selain itu, makna sebenarnya dari istilah ini adalah seorang laki-laki atau perempuan yang saking terpesonanya melihat lawan jenisnya, maka pikirannya selalu mengarah "ke ranjang"

Thursday, April 21, 2011

jodoh atau cinta

Ermmm 2 tajuk novel yg aku sdg aku bace.ntah mcm mne aku bole tbace novel plak.dulu aku pnh bc 2 3 novel 2 pn sbab si dia tp skrg aku bc novel ni atas khendak aku sndiri.cam pelik jew bole plak aku lyan bnda2 jiwang g2..mgkin lame sgt tubuh aku x lasak dgn keje2 berat kot 2 r jd ala2 pink ni…

Aku mng tabik lah penulis novel ni coz ble jew bace bnda alah ni kt mcm ada jew kt c2asi 2…bakat kot tp pew yg pnting aku n abis kn novel ni hahaha…bace novel gn lyn slow rock mng lyan kpale lah…tambah plok gn stdy week yg x mcm stdy week..

Mlm ni cam ada ksmpatan jew main2 blog yg mng ditinggalkn sokmo ni hahaaha.dah 2 ari kot aku trase sgt2 nk post kn sumthing kt blog using aku ni.mne takNye mlm br ni ak tmimpi sumthing yg pelik tp plot yg amat tersusun tp skrg plot mimpi 2 dah kuca kacir tp aku rase sgt mimpi aku ni cam ada hint yg kuat dlm idup aku…mgkin ada pgajaran yg ada tp aku samar2 jew pew tujuan mimpi aku 2…

Mimpi ni mainan tdo tp nabi yusuf(klu x silap) bole mgtadbir mimpi…ermm hope sgt aku dpt jwpan dr mimpi aku 2 n bnda baik yg aku dpt bkn bnda2 yg bukan2..pertama kali mimpi aku jadi kenyataan sblm jd kenyataan aku ctr kt my mom n sis pas2 ptg jew aku thy g mpi aku 2 mng btl2 tjadi…

K lah nk sambung novel….bye

Saturday, March 26, 2011





hye....
mlm ni tgoh carik mood tuk buat psm ni
aku ada r lyan youtube last2 paaak jpe lak vid cam
motivasi g2, vid ni sal mak n ayah...
ermmm tibe2 jew aku ase nk blik jew skrg
tp klu aku blik skrg sampai kt tganu msti kne bebel
gn ma...aku th bebel pn bkn pew dia wisow aku jew
dah lah mse call papa dia lak x chat,smlm x dpt tdo
sal batuk...
aku tag kt fb vid yg aku tgok td kt akak gn anak sdra aku
kasi share ckit gn dia org...ermmmm camne ek perlu kew
aku blik sok pg,hurmm nx week aku kne g kL lak...xde
mse lah nk blik kg...

pic ni mse papa gua br kuar dr ijn...
mse nk gop lah aku nekat ke kL sowang diri
gn moto pas2 first time g ijn...
dah lah xknl tmpat 2, sesat dlm bndar kL pn
berjam2 gn hujanNya,tayar moto yg botak...fuh last2
sampai gk...

rinduNye aku kt my ma n papa aku, kg gn kwn2 aku..
oke2 xmo dah bebel byk2 nk ut psm lak
hihi 1hb dah kne anto prof nk review dulu..
klu x siap sowi ek prof ABI...
bubaiii...

Friday, March 18, 2011

citer lawok

Aminah adalah sorang budak PEREMPUAN yang malas dan tak pernah tumpukan perhatian.

Satu hari kat kelas agama,dia tido je cam biasa. Ustazah pun tanya soalan

“Sape orang yang patut kita hormati dan sayangi?”.

Takde sape jawab. Ada ar sorang budak LELAKI kat belakang Aminah tu jahat sikit.

Dia pun cocok bontot Aminah dengan jarum,Aminah pun menjerit “MAK!!”

Ustazah pun puji Aminah sebab bagi jawapan yang betol.

Aminah sambung tido balik.

Ustazah tanya lagi soalan.

“Sape pencipta alam dan segalanya?”

LELAKI tu cocok lagi ngan jarum,Aminah pun menjerit “YA ALLAH!!”

Sekali lagi ustazah puji dia sebab bagi jawapan yang betol.

Aminah sambung tido balik.

Pastu ustazah pun tanya lagi soalan.

“Apa yang patut sorang isteri ucapkan pada suami setiap kali sebelum tidur?”

LELAKI tu cocok lagi.

Tapi kali ni Aminah bengang dan dia kata

“Ko cocok bontot aku pakai benda tu lagi siap!!”

Ustazah tu tros pengsan

~kiamat doh dekat~


Dajjal akan keluar apabila MasjidilAqsa tidak berazan selama 5 atau7 hari..
kemungkinan pada 21/12/2012.
Ramai orang fikir itu tarikh kiamat.
TIDAK!

Nabi Isa tidak turun utuk berdakwah lagi selama 7 tahun!
Dajjal ada 30.
Semuanya akan insaf sebelum mati.
Dikatakan dajjal akan berkuasa selama 44 hari atau tahun.
Jangan takut.


Dajjal tidak boleh masuk :
1.baitul maqdis
2.mekah dan
3.madinah.

Ya'juj dan makjuj tidak muncul lagi.
Kaum yang telah dkepung dan diperangkap oleh raja zulqarnain dan kaumnya membina dinding tinggi yang diperbuat daripada besi dan tembaga.
Haiwan yang aneh,​ ad-​dabah,​ tidak keluar lagi.
Haiwan sepanjang 60 hasta ini membawa tongkat Nabi Musa dan cincin Nabi Sulaiman..
Matahari masih tidak terbit dari tempat terbenamnya bermakna pintu taubat masih terbuka.
Kekurangan gempa bumi & gunung berapi mengakibatkan tekanan pada bumi lalu mereka bencana terbesar di dunia.
Laut akan kering dan menjadi gurun.
Neraka jahannam akan terbuka pintunya.

Kiamat akan berlaku apabila tiada orang menyebut nama ALLAH.
Sebarkan kepada orang lain terutamanya umat islam.
Sesunguhnya kiamat adalah jari hantu dan kelahiran Rasul Allah SAW adalah jari telunjuk.
p/s nie aku dapat email ni dah lme dah ttp email ni mng aku simpan coz email ni dari ehmm...klu dia 2 bce post ni gua hrp dia th yg aku igt sgt2 kt dia...
miss u so much...

Friday, March 11, 2011

~~!!!!!!!!!~~

I miss you

Whenever we’re apart

I can’t help it

Because you’ve become so

Much apart of me

That I just can’t live

Without you

Come back soon because

I am missing you like crazy !